In this post I inform you of the publication of an example program in Java:
A program to rotate images.

In questo post vi informo della pubblicazione di un programma d'esempio in Java:
Un programma per roteare le immagini.

Example program in Java, images rotation

Hello folks, here I come with a new post.
Today I present to you a Java test program I made because I wanted to implement rotation so that I could apply it to images like sprites in videogames.

What I needed was being able to rotate a BufferedImage instance.
If you ever used images in Java, you know that there exist methods to perform rotation.
The only problem with those methods (actually, it's not a problem at all, it's just how it is supposed to work normally) is that once the image is rotated, the result will be cropped, because the bounds of the BufferedImage cannot contain the new image dimension (the new dimension is due to the rotation).
On the web I found some examples that involved the Component's Graphics Context, but unfortunately, I cannot use the same approach with BufferedImages.

I had some troubles in making it, because me and Mathematics are not good friends (hoping this will change in the future), but I did it in the end.

If you want to improve this, or you have a better solution, and you want to share it with me and the world, well, do not hesitate. ;)

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Programma d'esempio in Java, rotazione delle immagini

Salve gente, eccomi con un altro post.
Oggi vi presento un test in Java che ho fatto perché volevo implementare la rotazione, così da applicarla ad immagini tipo sprite di videogiochi.

Quel di cui avevo bisogno era roteare un'istanza di BufferedImage.
Se avete mai usato le immagini in Java, saprete che esistono metodi per effettuare la rotazione.
Il problema di quei metodi (a dire il vero, non è un problema, è come dovrebbero funzionare normalmente) è che una volta roteata l'immagine, il risultato viene tagliato, poiché i limiti della BufferedImage non possono contenere la nuova dimensione (la nuova dimensione è dovuta alla rotazione).
Sul web ho trovato alcuni esempi che riguardavano il contesto grafico dei Component, ma sfortunatamente non ho potuto usare lo stesso approccio con le BufferedImage.

Ho avuto dei problemi a crearlo visto che io e la Matematica non andiamo d'accoardo (sperando che questo cambi in futuro), ma alla fine ce l'ho fatta.

Se volete migliorare questo test, o avete una soluzione migliore, e volete condividerla con me e col mondo, beh, non esitate. ;)

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